Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor Ljushuset.se

Allmänt

Följande försäljningsvillkor gäller från 2019-09-07.

Försäljningsvillkoren utgör tillsammans med din beställning (som bekräftas genom en orderbekräftelse) avtalsunderlaget för köpet.

Dessa villkor gäller när du som konsument gör köp på www.ljushuset.se. Om du handlar som företag gäller den svenska köplagen.

1. Parter

"Säljaren" är Ljushuset kv kulsprutan AB.

"Säljaren" benäms som "vi", "oss" eller "säljaren". Köparen är: den person som är angiven som köpare i beställningen, och benäms nedan som "du", "dig", "din" eller"ditt".

2. Din beställning

När vi mottagit din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den. Kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med din beställning.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt ar slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen.

Om ett skrivfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida som är större än 25% av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avisa beställningen. Det gäller även om du fått en orderbekräftelse.

3. Betalning

Alla betalningar och återbetalningar sker genom Klarna. Klarna kundtjänst

4. Ångerrätt

Lagen om distansavtal ger dig rätten att ångra ditt köp. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du tagit emot leveransen retunerar varan/varorna samt bifogar ångerblanketten och packsedel.

Vid retur av vara ladda ned ångra köp blankett här. Ångra köp blankett

För att kunna använda ångerrätten måste varan retuneras till oss i samma skick du tog emot den. Säljaren har rätt att göra avdrag på köpesumman eller neka ångerrätten om varan varit använd eller monterad som föranlett synliga märken eller annan skada på varan eller förpackningen. Varan måste retuneras i originalförpackningen. Varan måste retuneras i originalemballage. Adresslapp får ej klistras över varans etikett. Vara som är förseglad återköps inte om förseglingen är bruten.

Vid retur av vara ladda ned pakethandlingar här. DHL pakethandlingar Kostnaden för returfrakt står du själv för.

När varan är mottagen och synad så sker återbetalning genom Klarna. Återbetalning kan inte ske på annat sätt. Vid retur till någon av våra butiker så sker återbetalning som ovan och kan inte genomföras av butiken.

Ej uthämtat paket

För vara som inte hämtas ut debiteras en avgift om 250 kronor. Avgiften avser kostnaden för frakt och returhanteringen. Om du ångrar dig när paket har skickats från oss måste du hämta ut paket på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss.

Garanti/Reklamation

Reklamationsrätten i Sverige

Uppdaterad: 2019-08-07

Hur lång är den lagstadgade reklamationsrätten för nya och begagnade varor?

– Tre år gäller för både nya och begagnade varor.

Vem är ansvarig för att en felaktig vara repareras eller byts ut?
– Säljaren är ansvarig. Men var uppmärksam på att säljaren inte nödvändigtvis tillhandahåller plattformen som försäljningen sker via. Det är därför viktigt att den faktiska säljarens identitet framgår tydligt innan en vara köps via en plattform. Om du köpt varan av en privatperson gäller reklamationsrätten enbart om försäljningen skedde genom en kommersiell mellanhand.

När måste man som konsument meddela näringsidkaren om ett produktfel?
– Konsumenten måste meddela, eller reklamera, felet till säljaren inom skälig tid. En reklamation som sker inom två månader från det att felet upptäcktes räknas alltid som inom skälig tid. Även reklamationer som sker efter två månader från att felet upptäcktes kan bedömas som inom skälig tid beroende på omständigheterna i det enskilda ärendet.

Vem är det som ska bevisa att produkten är felaktig?
– Under de första sex månaderna efter försäljningen måste näringsidkaren bevisa att felet inte fanns vid leverans (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att produkten var felaktig vid leveransen (så kallat ursprungligt fel).

Transportskada 

Vid transportskadat gods kontakta DHL. DHL Transportskada. Om något glas eller del är trasig kontakta istället weborder@ljushuset.se

Felleverans

Vid felexpediering kontakta oss på weborder@ljushuset.se

Retur av vara

Vid retur av vara ladda ned pakethandlingar här. DHL pakethandlingar

Vid retur av vara ladda ned ångra köp blankett här. Ångra köp blankett

Personuppgifter

Se integritetspolicy Integritetspolicy

TVIST

Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Som kunsument kan du dock alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämden (ARN) Du kan kontajta ARN via deras hemsida www.arn.se eller

Allmänna Reklamationsnämden

Box 174

101 23 Stockholm

VID TVIST FÖLJER VI ARNs BESLUT.

Varumärken